Catalogus
De Koninklijke Manufactuur De Wit bekleedt ongetwijfeld de eerste positie in België als handelaar in hoogkwalitatieve antieke wandtapijten. Ook op wereldvlak behoort ze tot de leidinggevende handelaars. De wandtapijten die de Manufactuur De Wit te koop aanbiedt, werden in eigen atelier gerestaureerd. Haar gevestigde reputatie in restauratie is uiteraard een waardevolle troef die haar potentiële klanten appreciëren. Dankzij haar gepriviligieerde contacten met prestigieuze openbare en privécollecties bekleedt de Koninklijke Manufactuur De Wit een sleutelpositie op de internationale markt.
Aubusson tapestry, Workshop Tabard frères et sœurs. Third edition of four, 1965.
Signed lower right VASARELY, with the monogram of the Tabard workshop above. The bolduc on the reverse side (n° 1184)
235 x 225 cm.
Southern Netherlands, probably Tournai Late 15th – early 16th century
258 x 200 cm
Aubusson, Pinton workshop. Exemplaire d’Artiste (Artist’s Proof).
Signed lower right Calder; with the Ateliers Pinton (FP) mark lower left.
On the reverse the bolduc of the Pinton Workshops and the woven mark "EX A" for "Exemplaire d'Artiste".
179 x 263 cm.
Southern Netherlands, probably Enghien, 1525-1550 Wool and silk
250 x 243 cm
Probably Tournai, first quarter of the 16th century Wool and silk
401 x 327 cm
Zuidelijke Nederlanden, wellicht Brussel
eind 16de eeuw
wol en zijde
228 x 257
Jean Lurçat (1892-1966)
Aubusson, Tabard atelier
circa 1950
Het monogram van Tabard en de handtekening van Lurçat zijn in de rechter benedenhoek geweven.
147 x 290 cm
Zuidelijke Nederlanden
Tweede helft 16de eeuw
wol en zijde
270 x 178 cm
Hangmat naar Alexander Calder
Gepubliceerd door CAC Publications, USA, 1975
Nicaraguaans handgeweven katoen, jacaranda, verzinkt staal
Gedateerd en gemonogrammeerd "75 CA" [voor 1975 Alexander Calder] aan de ene kant, genummerd "30" [30/100] aan de andere kant.
3,05 x 1,12 m. (120 x 44 in.)
After Charles Édouard Jeanneret-Gris, called Le Corbusier (1887-1965)
Aubusson, Pinton workshop, 1962
Signed “L-C” bottom center, the monogram “PF” (Pinton Frères) bottom right; Pinton workshop bolduc with: "La Licorne 3/4-1962 signature Le Corbusier
Wool, 213 x 270 cm (83.8 x 106.3 inch)
Southern Netherlands (?), early sixteenth century (?)
Wool and silk, 248 x 246 cm (97.6 x 96.8 inch) (fragment)
After Sonia Delaunay (1885-1979)
Aubusson, Pinton workshops, circa 1970-72
Signed Sonia Delaunay lower right, Pinton workshops monogram lower left; Pinton workshops bolduc sewn on the reverse, with "La Courbe Grise", "In order of J. Damase" and "6/6"
Wool, 184 x 135 cm (72.4 x 53.2 inch)
After models by Jean-Baptiste Monnoyer (1636-1699)
Manufacture royale de Beauvais, ca. 1690-1730
Wool and silk, 286 x 334 cm (112.6 x 131.5 inch).
Tapestry woven in haute lisse (vertical warp)
Pierre Lefebvre, Italian name Pietro Févère (Paris ?, 1594 - Florence, 1669), 1618-1619, attr.
After an unknown painting by Francesco Salviati or his circle, attr.
Weft: wool, silk, gold and silver; warp: 20/21 threads per cm
Dimensions 28 x 21.5 cm (11.0 x 8.5 inch)
Brussel, rond 1530.
merk van Brussel (onderboord links) en ongeïdentificeerd weversmerk (onderboord rechts)
wol en zijde
273 x 336 cm
Zuidelijke Nederlanden, mogelijk Oudenaarde
1560-1580
wol en zijde
306 x 251 cm
Naar Alexander Calder (1898-1976)
Aubusson, atelier Pinton, circa 1970-72
Gesigneerd Calder onderaan rechts, atelier Pinton monogram onderaan links
Wol
138 x 247 cm (54.33 x 97.24 in.)
Mid 16th Century
346 x 260 cm (136 ¹/₄ x 102 ³/₈ inches)
Oudenaarde, southern Netherlands
Wool
Brussel
Michiel Coxcie ?
Tweede kwart 16de eeuw
Zijde, wol
274 x 312 cm (107 ⁷/₈ x 122 ⁷/₈ inches)
Brussel
medio 18de eeuw
wol en zijde
258 x 344 cm (101 ⁵/₈ x 135 ³/₈ inches)
Zuidelijke Nederlanden
midden 16de eeuw
wol en zijde
297 x 347 cm
Beauvais (?)
17de eeuw
wol en zijde
284 x 145 cm (111 ³/₄ x 57 ¹/₈ inches)
Brussel
1725-1750
wol en zijde, 8 kettingdraden/cm
300 x 290 cm (118 ¹/₈ x 114 ¹/₈ inches)
Herkomst: Collectie Albert Frère
Brussel
Naar Jan van Orley and Augustin Coppens
Midden 18de eeuw
Wol en zijde
295 x 293 cm
Noord Europa, mogelijk Duitsland
Vroege 18de eeuw
Wol en zijde
263 x 226 cm
Centre de tissage: Enghien (marque de la ville coin supérieur droit)
matériaux: laine et soie
Premier quart XVIIe
360 x 271 cm (141 ³/₄ x 106 ³/₄ inches)
Georges Braque
Oorsprong : Frankrijk - Parijs
Manufactuur : Atelier Aracne Gobelins
Datering: ca. 1970
Materiaal : wol
Gesigneerd onderaan rechts
Monogram van de wever onderaan links
Etiket aan de achterzijde genummerd 2/8
200 x 280 cm (78 ³/₄ x 110 ¹/₄ inches)
Weefcentrum : Aubusson
Atelier: François Pinton (met gemonogrammeerd etiket n. 20)
Ontwerp: Alexander Calder (VS, 1898-1976)
Materialen : wol
1976
103 x 150 cm (40 ¹/₂ x 59 inches)
Victor Vasarely
Weefcentrum : Aubusson
Atelier: Pinton (editie van 6)
Materiaal : wol
196 x 198 cm (77 ¹/₈ x 78 inches)
naar David Teniers II of III Rijsel, atelier van Willem Werniers (+1738)
ca 1720
wol, zijde
291 x 220 cm
naar David II of III Teniers
Madrid, ateliers Santa Barbara (?),
2de kwart 18de eeuw
wol, zijde
216 x 327 cm
(fragment)
Uit de reeks: “Lucasmaanden”
naar 16de eeuwse ontwerpen van Lucas van Nevele
Brussel, stadsmerk
atelier: Marcus De Vos (+1697) (signatuur)
ca. 1660
wol en zijde
312 x 355 cm
(fragment)
reeks: Noble pastorale
kartons: François Boucher (1703-1770)
Koninklijke manufactuur van Beauvais
na 1755
wol en zijde
215 cm x 200 cm
uit de reeks met 'de Geschiedenis van Alexander de Grote'
naar Charles Le Brun (1619-1690)
Brussel, atelier Judocus De Vos
ca. 1700
wol en zijde
H: 420 cm x B: 660 cm
Aubusson (merk MRDAUBUSSON)
niet-geïdentificeerd ateliermerk (M.SAVCOUR?)
2de helft 18de eeuw
wol en zijde
H. 245 cm x B. 510 cm
of "de maand juni"
uit de reeks "de Lucasmaanden"
naar 16de eeuwse ontwerpen van Lucas van Nevele
Parijs, Kon. Manufactuur van Gobelins
ca. 1730
wol en zijde
H. 241 cm x B. 228 cm
Uit de reeks "Metamorfosen" naar Ovidius
wellicht Brussel
ca. 1700
wol, zijde
H. 313 cm x B. 446 cm
Herkomst: Europese koninklijke collectie
Brussel (stadsmerk)
Atelier Hendrik II Reydams (weversmerk H. REYDAMS)
1719
wol en zijde, ca. 8 kettingdraden / cm
H. 340 x B. 488 cm
Gepubliceerd: Het Vlaamse Wandtapijt, 1999, p.314-315
Brussel
toegeschreven aan Marc of Judocus De Vos
1675-1700
wol en zijde
H. 327 cm x B. 320 cm
uit de reeks “Noble pastorale”
naar François Boucher (1703-1770)
Koninklijke manufactuur van Beauvais
na 1755
wol en zijde
H. 253cm x B. 262 cm
uit de reeks : ‘Fêtes Italiennes’
naar François Boucher (1703-1770)
Koninklijke manufactuur van Beauvais
na 1755
wol en zijde
287 cm x 233 cm
after Salvator Rosa (1615-1673)
Mortlake
ca. 1690
wool and silk
H. 310 x 322 cm
Rijsel (stadsmerk)
Atelier LA V(euve) DE G(uillaume) W(erniers) (weversmerk)
naar David II of III Teniers
na 1738 (jaar van overlijden Willem Werniers)
wol, zijde
294 x 478 cm
Herkomst: Europese prinselijke collectie
Koninklijke Manufactuur van Beauvais of Gobelinsmanufactuur in Parijs
vroeg 18de eeuw
Wol en zijde
lijst: H. 101 x B. 204,5 cm
textiel: H. 75 x B. 180 cm
uit de reeks De Metamorfosen van Ovidius
Parijs, Manufacture royale des Gobelins, ca. 1740
naar ontwerp van Louis de Boullogne (1654-1733)
wol en zijde
ca. 319 x 275 cm
uit de suite "Metamorfoses" naar Ovidius
Brussel (stadsmerk in de onderste boord), 1675-1700
atelier Albert Auwercx (weverssignatuur in de omgeplooide onderste boord)
vermoedelijk naar kartons van Lodewijk van Schoor
zijde, wol, 330 x 380 cm