img

Het Team


De Directie

img

Yvan Maes De Wit

Voorzitter

Opgeleid tot meester-wever en restaurateur bij zijn grootvader Gaspard De Wit, studeerde hij kunstgeschiedenis en economische wetenschappen aan de UCL (Université Catholique de Louvain). Voorzitter van de Studenten Cultuur Commissie; docent wiskunde aan de CBC (Belgische Kamer voor Boekhouders). Door het onverwacht overlijden van zijn grootmoeder, diende hij zijn thesis in de kunstgeschiedenis (« De restauratie van oude wandtapijten» o.l.v. Prof. I. Vandevivre) te onderbreken om de Koninklijke Manufactuur De Wit over te nemen die hij sindsdien leidt.

Pierre Maes

Directeur

Pierre Maes studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit van Luik en belichtte in zijn eindverhandeling de studie van de koorwandtapijten van de Collegiale kerk van Montpezat-de-Quercy, Frankrijk, en hun restauratie door de Koninklijke Manufactuur De Wit, dit onder begeleiding van Prof. D. Allart, 2017. Hij haalde ook een diploma Human Resources aan de Haute Ecole van de provincie Luik, 2010. Momenteel is hij assistent van Yvan Maes De Wit voor het management van het team en follow up van de conservatie-opdrachten.

img
img

Veerle De Wachter

Hoofd atelier

Afgestudeerd aan de Sint Lucas Hogeschool in Gent, was Veerle De Wachter aanvankelijk docent in weven en behaalde zij de tweede prijs in de creatie van wandtapijten van de Commissie voor kunstambachten van Brabant. Zij verrijkte haar opleiding tot restaurateur van wandtapijten en textilia aan het Henry Story Instituut in Gent, aan de Abegg Stiftung in Riggisberg (Zwitserland), aan de F.I.T. in New York, bij Chris D'Hondt in Antwerpen en bij André Brutillot in het Bayerisches Nationalmuseum in Munchen. Veerle De Wachter is verantwoordelijk voor het conservatie-atelier.

An Volckaert

Office manager

Als licentiate in de kunstwetenschappen aan de KUL (Katholieke Universiteit Leuven), bestudeerde zij in haar thesis de wandtapijten van het kasteel van Gaasbeek o.l.v. Prof. Dr. G. Delmarcel. Na een bijkomende studie in de museologie aan de Rijksuniversiteit van Leiden en haar functie van wetenschappelijk assistente aan de Provinciale Musea van Antwerpen, is zij actief in de Koninklijke Manufactuur en richtte zij zich tot nu toe vooral op de organisatie van verschillende tentoonstellingen. Zij staat in voor de dagelijkse organisatie van de Manufactuur en voor klantencontacten.

Ingrid Moortgat

Iconografisch en historisch onderzoek

Als master of arts in de Kunstwetenschappen aan de KUL (Katholieke Universiteit Leuven) bestudeerde Ingrid Moortgat in haar thesis de Brusselse wandtapijtkoopman Frans Van Coppenolle en zijn financieel netwerk o.l.v. Prof. Dr. K. Brosens. Tijdens haar masterstage maakte ze deel uit van de onderzoeksgroep in het project “Mapping the Antwerp – Brussels – Oudenarde tapestry complex (1600-1700)”. In de Koninklijke Manufactuur concentreert ze zich op de kunsthistorische studie van wandtapijten.

L’ÉQUIPE DE CONSERVATEURS-RESTAURATEURS

L’équipe de conservateurs-restaurateurs se compose de douze personnes spécialisées uniquement dans la conservation de tapisseries. Outre une formation de base dans des écoles textiles, des académies ou dans le cadre de formations complémentaires, ils ont tous reçu leur formation de base de restaurateur à la Manufacture royale De Wit .